Het verleiden van je lezers om op je lijst te komen is natuurlijk een van je doelen. Het is onderdeel van het grotere doel voor je lijst. Dat grotere doel gaat ook over betrokkenheid naast lijstgroei. Hoe meer betrokken je lijst bij jou is, hoe groter de kans dat ze op een bepaald moment op een aanbod ingaan. Hoe groter het aantal betrokken leden op je lijst, hoe groter je uiteindelijke verkopen.

Het belangrijkste dat mensen zoeken die zich op je lijst abonneren is een oplossing voor hun probleem.

Dat is uiteindelijk waarom ze zich voor je lijst aanmelden. Jouw aanmeldprikkel, je weggever, loste een probleem op dat ze hadden, en nu rekenen ze erop dat jij doorgaat met het bieden van de oplossingen die ze nodig hebben.

Schrijf je nieuwsbrief met in je achterhoofd, los ik hiermee het probleem van mijn klant op?

Deze oplossingen kunnen veel verschillende vormen hebben zoals bijvoorbeeld:

De informatie waar ze om vragen gewoon geven

Dit is vergelijkbaar met een blogpost of artikel. Het beantwoordt een vraag (net zoals deze blog) die je lezers hebben en geeft hen de informatie die ze nodig hebben om naar de volgende stap te gaan.

Misschien heb je een eenvoudigere manier ontdekt om conversies op Facebook-advertenties bij te houden, of heb je interessante statistieken verzameld over contentmarketing voor coaches, of heb je een nieuwe methode geleerd om Kindle-boeken te promoten.

Deel met je lezers. Vraag er niets voor terug; stuur ze gewoon de informatie die ze nodig hebben. Door deze informatie alleen via e-mails aan te bieden, laat je je lijstleden zien dat je ze waardeert. Je wordt dan steeds meer gezien als een waardevolle informatiebron (en je openingspercentages zullen ook verbeteren).

Aanbiedingen

Dat de mensen een oplossing voor hun probleem zoeken betekent natuurlijk niet dat je nooit iets aan je lijst kunt verkopen. Je zou jezelf in de voet schieten als je dat deed. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je vrij snel kapot zou gaan! Daarnaast bied jouw product ook een oplossing, toch? Aangezien je lezers je vertrouwen om ze de allerbeste informatie te geven over hun probleem, is het ook belangrijk dat je aanbiedingen maakt en verzendt.

Ze hebben jouw aanbod nodig:

  • Jouw coachingsprogramma’s
  • Zelfstudie en online training
  • E- boeken en gidsen
  • Individuele coaching en mentoring
  • Mastermindgroepen
  • Je vipdagen

Zorg er dus voor dat je deze aanbiedingen van tijd tot tijd in je nieuwsbrieven opneemt.

Tools en training van anderen

Zoals we al hebben gezegd, is jouw publiek afhankelijk van je om de beste informatie in jouw niche te vinden en te delen. Soms kan dat ook een partneraanbieding voor een nieuwe tool, gespecialiseerde training, gratis webinar of andere aanbieding zijn. Als dat aanbod aansluit bij jouw aanbod, er niet mee conflicteert en aanvullend is kan het een goed idee zijn.

Deze aanbiedingen zijn bedoeld om je publiek te helpen en niet bedoeld om aan hen te verkopen. Ook al verdien je soms een kleine commissie, het is waarschijnlijk niet je primaire doel.

Wanneer jouw insteek voor het benaderen van je lijst is om behulpzaam te zijn in plaats van te verkopen, is het veel gemakkelijker om antwoord te geven op de vraag ‘wat moet ik mailen’.

Hoe achterhaal je het probleem van je doelgroep

Tot slot nog 3 tips om te achterhalen wat het probleem van je doelgroep is.

  1. Vraag het aan ze in een nieuwsbrief of een enquête
  2. Wees actief in groepen waar jouw doelgroep is
  3. Lees de vragen die je per email krijgt terug

Wil je hierover van gedachten wisselen? Stuur een e-mail aan judith@werkenmetnieuwsbrieven.nl