Als ik gesprekken voer met ondernemers over e-mailmarketing is deze vraag een terugkerende in verschillende vormen.

  • Waarom zou ik er eigenlijk energie instoppen dat werkt toch niet meer?
  • E-mailmarketing is toch van vroeger, dat werkt toch niet meer?
  • Ik open zelf ook geen nieuwsbrieven meer, waarom zou mijn klant het doen?
  • Is het niet veel zinvoller te investeren in A, B of C?

Mijn antwoord gaat eigenlijk altijd over een mix van de volgende elementen:

  • Een email lijst is van jou, daar staan mensen op die ja hebben gezegd tegen jou en jouw producten en diensten (recent of langer geleden)
  • Je kunt je email lijst altijd bereiken, een paar klikken en je hebt een mail verzonden
  • Ja, het gaat over een lange adem, het opbouwen van een kwalitatief goede lijst doe je niet in een week of maand
  • Waarom zou je de adressen die je hebt niet gebruiken om mensen op de hoogte te houden van de dingen die je doet
  • Er zijn talloze mensen die waarderen dat je ze op deze laagdrempelige manier op de hoogte houd
  • Het krijgen van reacties zorgt dat je er meer zin in krijgt
  • Het openen van E-mail doe je op een moment dat het jou uitkomt en je kiest er zelf voor
  • Met je email lijst kun je ook automatiseren, een herinnering sturen om iets te kopen bijvoorbeeld
  • Als je de juiste mix hebt gevonden van het verspreiden van jouw marketing boodschap is e-mailmarketing daar zeker onderdeel van

Zijn we voorbij dit punt dan hebben we het vaak over welke inhoud, hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt, welke tijdstippen en meer details die eigenlijk niet zo relevant zijn. Het versturen van een nieuwsbrief is vanuit mijn perspectief een combinatie van jouw vuur, jouw missie/visie en hoe vaak jij nieuwe content hebt. Ben je een regelmatige blogger, vlogger of podcast maker dan zul je waarschijnlijk vaker verzenden dan iemand die er veel moeite voor moet doen. Ik adviseer altijd wel om regelmaat in te bouwen. Elke week of twee weken is eigenlijk wel het beste. Je doel is meestal toch om on top of mind te zijn als jouw klant een probleem heeft dat jij op kunt lossen.

Het helpt om al je betaalde activiteiten op een rij te zetten in een kalender. Verzin vervolgens bij elke activiteit een aantal onderwerpen en bepaal welke uiting je daarvoor gebruikt, maak je een blog, een vlog of nog iets anders. Zet dat in een planning en die planning in je agenda. Zo geef je jezelf structuur en verhoog je je verkopen. Deel deze uiting op meerdere plekken zodat je ook voor mensen die niet op je lijst staan zichtbaar bent.

Tip voor mensen die zoeken naar onderwerpen om te delen: Kijk eens waar je de samenwerking kunt vinden, interview iemand, vraag of anderen een blog willen schrijven voor jouw website. Wil je mij interviewen? Dat kan, ik zie je mail tegemoet 😉

Geef een reactie