Waarschijnlijk wel.

Dit is de vraag waar bijna iedereen aan denkt wanneer hij begint na te denken over mailinglijsten en het versturen van een eerste nieuwsbrief: “Welke dienst moet ik gebruiken?”
Mailchimp, Autorespond, Active Campaign, Getresponce, InfusionSoft, YMLP of Mailerlite…. ik kan zo nog wel uren doorgaan.
Je hebt jezelf waarschijnlijk afgevraagd en misschien zelfs een paar uur (of dagen, of weken) besteed aan het onderzoeken van je opties.

Hou op!


Dit is niet de vraag die je (nog) zou moeten stellen. En het is precies waarom zoveel ondernemers vastlopen in de planningsfase van het maken van lijsten. En waarom het soms enorm lang duurt voor de eerste nieuwsbrief verzonden is.

De eerste stap in lijstopbouw

Voordat je over hulpmiddelen gaat nadenken, kun je je beter dit afvragen:
“Hoe kan ik het best mijn markt bedienen?”
Of je nu bedrijfseigenaren, nieuwe moeders, bloggers of jeugdpastors coacht, ze hebben een behoefte die alleen jij kunt vervullen. En als je ontdekt wat ze nodig hebben, heb je twee waardevolle antwoorden:

  1. Welke weggever zal een echte no-brainer zijn voor jouw ideale klant om zich aan te melden voor je lijst?
  2. Hoe kun je je mailinglijst gebruiken om de beste waarde te bieden voor diegenen die lid worden van je lijst?

Denk hier alleen niet te lang over na. Jouw aanmeldingspremie kan zo simpel zijn als een checklist of een korte instructievideo die een veelgestelde vraag beantwoordt. Je hoeft niet te overdrijven met tientallen downloads en een eBook van 100 pagina’s. In plaats van waarde te bieden, zullen deze gigantische downloads je lezer waarschijnlijk meer overweldigen dan haar aanmoedigen om meer te leren.

En als het gaat om het bieden van waarde aan je lijstleden, houd dan drie dingen in gedachten:

  1. Regelmatige communicatie is een must (denk aan een autoresponderserie als je niet goed bent met het plannen van e-mailupdates)
  2. Marketing is ondergeschikt aan het geven van informatie: te veel verkopen zorgt ervoor dat je opt-outpercentages stijgen.
  3. Het is jouw verantwoordelijkheid als een expert en leider in de markt om de informatie, hulpmiddelen en producten die jouw publiek nodig heeft aan te bieden.

“Wat is mijn doel voor het samenstellen van een lijst en hoe ga je deze gebruiken?”

  • Stuur je een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief?
  • Maak je een autoresponderserie die inhoud levert volgens een vooraf bepaald schema?
  • Gebruik je affiliate links als inkomstengenerator?
  • Promoot je vooral je eigen diensten en producten?
  • Wil je een betaalsysteem integreren
  • Hoeveel informatie wil je kunnen zien over het gedrag van je maillijst.

De antwoorden op deze vragen helpen je niet alleen de juiste tool te bepalen voor jouw behoeften op het gebied van lijstopbouw, maar bepalen ook de doorlopende inhoud van je mailinglijst, promoties en groei.

Hulp nodig bij het interpreteren van je antwoorden en daarmee bij het kiezen van het goede systeem? Stuur me een mail dan maken we een afspraak

Geef een reactie