In dit artikel ga ik het met je hebben over hoe je nieuwe klanten aan je kunt binden op een voor jou fijne en prettige manier door het maken van een salesfunnel. Want hoe doe je dat, nieuwe klanten werven en van prospects of een geïnteresseerde een klant maken. Iemand die jouw diensten of producten aanschaft, zonder al te zeer verkoperig over te komen. Dat bestaat in mijn beleving uit een aantal stappen die je neemt voor je ook maar 1 seconde in het systeem hebt gewerkt.

Het inrichten van je salesfunnel

Nieuwe klanten vinden en oude klanten tevreden houden

Als je ondernemer bent dan is het vinden van nieuwe klanten waarschijnlijk een van je aandachtspunten. Ook het contact met je huidige klanten wil je graag goed geregeld hebben zonder dat het je al te veel tijd kost.

Je bepaalt eerst je doelgroep

Wie is je (ideale) klant, waar en vervolgens waar vind je die klant. Hoe meer je weet over die klant hoe beter je kunt inspelen op hun behoefte.

Wat is het achterliggende doel

Waar wil je de klant naartoe leiden, is dat een productverkoop of in eerste instantie alleen het vergroten van je lijst.

Bepaal dan wat je in dit geval gaat aanbieden, wat is je ruil voor het e-mailadres van de prospect

Geef je iets weg, een gratis gesprek, een laaggeprijsd product, een checklist, een challenge, een webinar of een online training.

Welke stappen laat je de klant zetten naar de productaankoop

Wat is logisch in opbouw, meteen een product met een hoge prijs als ze je nog niet kennen is minder waarschijnlijk (het gebeurt natuurlijk wel). Een lager geprijsd product waarna ze door kunnen naar de hoger geprijsde lijkt logischer.

Welke opeenvolgende producten heb je om aan te bieden

Een aantal voorbeelden:

e-book => verwijzing naar waardevolle blogs => gratis sessie van 30 minuten => laaggeprijsd product (rond de € 100,-)

e-book => webinar => productaanbod ( € 500,- – € 2500,-)

checklist => samenwerkochtend => laaggeprijsd product

Maak alles gereed zodat je je salesfunnel kunt inrichten

Zorg dat de pagina’s en producten die je wilt gaan gebruiken in je salesfunnel klaar zijn om te delen of aan te schaffen. Als we het eerste voorbeeld aanhouden dan heb je een aantal dingen te doen:

  • Je maakt je e-book en vervolgens de pagina waarop je dat aanbiedt. Maak ook het inschrijfformulier (via een lijstmanager) en test zodat je weet dat het werkt.
  • Je hebt een blogpagina gereed die er goed uitziet.
  • Daarna zorg je dat iemand een 30 minuten sessie bij je kan boeken, je richt het systeem in, ga je een afsprakenplanner gebruiken, richt die dan in. Zorg dat de webpagina werkt en test eea.
  • Dan maak je het product dat bij deze serie hoort, een pagina, een button, een winkelwagen, de after sales (wat krijgt iemand automatisch bij de koop).

Maak hiervan voor jezelf een actielijstje en vink af wat klaar is. Je kunt zo ook gemakkelijk de voortgang in de gaten houden.

In een volgend blogbericht ga ik in op hoe je de pagina’s en producten logisch aan elkaar knoopt in een salesfunnel.

Wil je graag hulp, inspiratie en een stok achter de deur om het bovenstaande voorbeeld uit te werken en in de wereld te zetten? Schrijf je dan in voor een training. Neem contact op om te bepalen welke training het beste bij je past.

Geef een reactie