Iedereen heeft rotklusjes, toch? Soms zitten ze in je hoofd, staan ze op papier of hangen ze in een tool in de cloud. Misschien heb je ze niet, wat heerlijk lijkt me dat! Het fijnst vind ik het als ze zijn afgehandeld en afgemaakt. Rotklusjes zijn zo vervelend omdat ze soms veel energie kosten. Klusjes staan bij mij op lijsten en daar heb ik er een aantal van.
  • Een zakelijke lijst met daarop dat wat ik voor mijn  klanten doe en de zaken voor mijn bedrijf, bijvoorbeeld het schrijven van dit artikel.
  • Een privélijst met daarop de kraan die niet lekker loopt, grote dingen die ik nog uit de winkel moet halen, bijvoorbeeld een nieuwe tuinset of droogmolen.
  • Een leuke dingen lijst, naar de Efteling en 2 nachtjes slapen in een hotel met mijn meisje, mijn nieuwe huis en alles wat daarin komt.
De eerste lijst heeft het grootste risico om rotklusjes te bevatten. Als je de pech hebt de verkeerde opdracht aan te nemen, en het klusje dat je voor die vervelende klant moet doen staat erop, dan loopt de hele lijst soms gevaar. Dat kun je maar een beperkte tijd uitstellen, want je klant klopt uiteindelijk toch aan je deur met de vraag waar de spullen blijven. Je administratie kan er ook op staan of een klant bellen voor een opdracht; dat kan spannend zijn. Hoe maak je korte metten met rotklusjes? Hier volgen 3 tips:

1. Maak je opdracht helder en begin

Zorg dat duidelijk is wat je te doen hebt, maak je opdracht helder voor jezelf, zet het op papier (of in je online to-do lijst) hak het in kleinere stukjes en zet de kookwekker (zie mijn eerdere artikel) om meteen te beginnen. Is je opdracht (nog) niet helder, overleg dan met je opdrachtgever, zodat je duidelijkheid krijgt en begin dan.

2. Plan het in en ga dan aan de slag

Maak met jezelf een goede afspraak wanneer je deze klus gaat doen, heeft de klant een deadline aangegeven of is het een terugkerend item dat je eigenlijk verkeerd hebt aangenomen. Het afronden van een energievreter kan je zoveel opleveren. Plan het goed in in je agenda, zorg eerder voor (iets) teveel tijd dan te weinig.

3. Geef de opdracht terug

Soms kan het teruggeven van een opdracht de beste optie zijn. De druk is te groot, je energie is er al dagen van van slag en je krijgt er buikpijn van. Goed idee om je opdracht dan terug te geven, maar weeg goed af waarom je dit doet. Past het niet bij je, de opdracht zelf of de klant, moet je er dingen voor leren die je eigenlijk niet wilt leren, klopt de samenwerking met de klant energetisch niet of stokt de energie. Gesprekstechnieken om het gesprek met je klant aan te gaan komen wellicht in een volgend artikel. Wat ik nog aan je mee wil geven is het volgende:

Welke les(sen) kun je leren uit het teruggeven van de opdracht?

  • Is het handig je doelgroep aan te scherpen of er opnieuw naar te kijken?
  • Kloppen de dingen die je doet nog met wat je op je website hebt staan?
  • Heb je goed met jezelf afgesproken wat je wel of niet doet, schrijf dat eens op.
  • Gaan mensen over je grenzen en wat zijn je grenzen dan?
Kijk vooral naar wat er gebeurt, dan ben je een volgende keer beter voorbereid en hoef je die opdracht niet terug te geven omdat je hem überhaupt al niet aannam. Hoe tof zou dat zijn?

Geef een reactie